субота, 15 жовтня 2016 р.

ВИХОВНА ГОДИНА «МУДРІ СЛОВА»

Мета: Поглибити знання учнів про пошанну лексику, вправляти у її використанні.   Виховувати ввічливість, повагу до людей.

1.     Вступна бесіда.
 Учитель:   Український народ завжди відрізнявся ввічливістю і чемністю у спілкуванні. Ввічлива людина дотримується правил пристойності (етикету), виявляє уважність, люб’язність. А що ж таке етикет?
      Етикет – це гарні манери, правильна поведінка. Дотримуватися його –     означає володіти гарними манерами, знати і виконувати правила поведінки. Слово ж етикет – французьке за походженням. У нашу мову воно увійшло зі значенням гарні манери. Є версія, що слово ввічливий утворилося від вислову  «той, хто дивиться у вічі». Справді, правила етикету передбачають, щоб співбесідники дивилися один одному в очі. Розмова стає сердечною, щирою і чесною, коли в очах співбесідника прочитаєш співчуття, радість, сум. Ввічлива людина не ховатиме очей. Вона не забуде подякувати за зроблене їй добро.

2.     Сценка «Важко бути людиною» (за оповіданням В.О.Сухомлинського)

   Втомлені діти повертаються з лісу. Дійшли до хутірця. Зайшли у крайню хату. Вийшла жінка.
Марійка: Чи не могли б ви дати нам води?
Жінка (подає воду): Пийте, дітки, та відпочиньте трошки.
(Діти відпочили на траві та й рушили далі).
Марійка: Ой, а ми не подякували жінці!
(Діти зупинилися).
Роман: І справді забули. Та це не велика біда. Жінка вже і забула, мабуть. Хіба варто повертатись через таку дрібницю?
Марійка: Варто. Хіба тобі не соромно перед собою, Романе?
(Роман усміхнувся. Видно, йому не соромно).
Марійка: Як хочеш, а я піду і подякую.
Роман: Скажи, чи обов’язково це треба зробити? Ми ж так потомилися…
Марійка: Так. Бо ми люди… Якби ми були телята, можна було б і не вертатися…
(Марійка рушила назад до хутірця. Роман, постоявши хвилинку, поплівся за нею.)
Роман: Важко бути людиною…

3.     Цікава інформація.
Учитель: Поляки називають ввічливу людину гречною. У російській мові вежливый первісно означало той, хто відає, знає. А в англійській мові це слово спільнокореневе зі словом політика. А от мексиканці виховують у своїх дітей ввічливість такою народною казкою:

Ввічливий кролик
Жив собі кролик, дуже скромний і ввічливий. Якось ішов він додому і раптом побачив лисицю. Вона була голодна і сердита. Кролик миттю кинувся до печери, щоб заховатися. Він не знав, що там живе змія, але на всяк випадок вирішив привітатися –  хоча б із печерою – адже він був вихованим:
  - Здрастуйте, добра печеро. Будь ласка, дозвольте мені увійти.
    Змія дуже зраділа, почувши кроликів голос, - адже вона дуже любила кроляче м'ясо!
  - Заходьте, заходьте, - гостинно запросила вона.
Але кролик уже здогадався, з ким має справу.
   - Пробачте, що потурбував вас, - сказав він. – Я зовсім забув, що мене чекає кролиця. До побачення.
     Вдома кролик подумав про те, що ввічливість ще нікому не завадила.

4.     Обговорення прочитаного.

5.     Сторінка – гуморинка
Чемний
Дідусь хоче спати, а малий Іванко не дає.
Дідусь просить:
- Івасю, сиди спокійно. Я через тебе не можу ні хвилинки подрімати.
- Добре, дідуню! Я почекаю, поки заснеш!

Гостинці вихованій свинці
Їде бричка з пацюком,
А пацюк сидить з мішком.
Ой, везе-везе гостинці
Круглобокій пишній свинці:
І люстерко, й гребінець,
І дзвенючий бубонець.
- Ой,туп-туп! Ой, туп-туп!
Цей пацюк мені не люб!
Поведе мене в танець
Дженджуристий кабанець.
Їде-їде пацючок,
Тихо плаче в кулачок
І везе свої гостинці
Чемній, вихованій свинці.


6. Конкурс «Хто назве більше слів ввічливості», коли:
*потрібно дізнатися, котра година;
*виходиш із трамвая і когось ненароком штовхнеш;
*прощаєшся з однокласниками після уроків;
*вітаєшся;
*просиш про послугу.

7. Підсумок.
    Учитель: Діти, зверніть увагу на багатство пошанної лексики. Нею потрібно користуватися, щоб бути вихованою людиною. Ці слова мудрі і дуже глибокі.







Немає коментарів:

Дописати коментар