Конспекти уроків

Тема: Закріплення та узагальнення вивченого про речення

Мета: повторити і закріпити знання учнів про речення; формувати навички правильного інтонування речень; удосконалювати вміння ділити текст на речення, доповнювати речення потрібними за змістом словами; розвивати зв'язне мовлення школярів; виховувати любов до книги.
Тип уроку: комбінований (формування мовної компе­тенції).
Обладнання: підручник, зошит.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Ось дзвінок сигнал подав —     
До роботи час настав.
Ось і ми часу не гаймо,
А урок свій починаймо.
ІІ. Повторення вивченого матеріалу                           
1. Перевірка домашнього завдання (с.26,впр.47)
— Почитайте складений текст.
— До якого типу текстів він належить?
— Які слова і словосполучення використали під час складання тексту-міркування
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми вирушаємо у подорож країною Граматики, а до якого саме міста цієї країни ми помандруємо, допоможе з’ясувати хвилинка каліграфії.
Хвилинка каліграфії .    
Гра «Утвори слово»
—Із першої, другої і т.д. букв утворіть слово, запишіть його.(Речення)
(Рясні, вересень, річка, переліт, осінній, вбрання, красуня.)
— Якою темою об’єднані дані слова? (Осінь)
     Це і буде назва того міста, куди ми сьогодні помандруємо.
— Яку назву має місто? (Речення)
Запишіть це слово.
— Містом Речення ми мандрували у 2-му класі, тому дещо нам уже відомо.
— Сьогодні на уроці ми пригадаємо, що виражає речення, як знайти межі речення, будемо доповнювати речення потрібними за змістом словами.
— Для чого нам потрібні ці знання? (Без цих знань ми не зможемо оволодіти рідною мовою, не зможемо вільно спілкуватися одне з одним.)
IV .Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
   1. Інтонування речень (с. 27, впр. 48)
  — Прочитайте виразно вірш. Пам’ятайте! У кінці речення голос понижується. Між реченнями робіть паузу.
— Скільки речень у цьому тексті?
— Спишіть текст.
— Підкресліть головні слова в першому реченні.
2. До твого словничка
— Як ви розумієте значення слів кедр, смерека?
3. Гра «Упіймай речення»
— Серед записів знайдіть і прочитайте речення. Поясніть свій вибір.
Настала золота осінь.
У повітрі летить
Птахи вирушають у далеку
Все нижче ходить над землею сонце.
Яка чудова пора року — осінь!
— Які рядки не є реченнями? Доведіть свої міркування.
— Доповніть незавершені речення словами так, щоб вони виражали закінчену думку.
4. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 27)
5. Гра «Доповни речення» (впр. 49, с. 27)
— Доповніть незавершені речення словами з довідки так, щоб вони виражали закінчену думку.
— Прочитайте ще раз усі речення.
— Поясніть, як ви їх розумієте?
— Запишіть утворені прислів’я.
— У виділеному доповненому реченні підкресліть головні слова.
6. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення і систематизація знань
1. Словникова робота
Що таке бібліотека? Це — домівка для книжок.    
Що ж, до неї недалеко: два квартали і ріжок.
Г. Черінь                                                            
— Слово бібліотека складається з двох грецьких слів: бібліос— «книга», теке— «сховище».
— Утворіть словосполучення зі словом бібліотека.
Записатися в...; відвідати...; прийти з...
— Запишіть синоніми до слова бібліотека. (Книгосховище, книгозбірня)
2. Поділ тексту на речення (с. 28, впр. 50)
— Прочитайте текст, поділивши його на речення.
— Про що йдеться в тексті? Перекажіть його.
    Висновок. Речення зв’язані між собою за змістом.
3. Самостійна робота
— Спишіть текст вправи 50, розставляючи розділові знаки.
4. Бесіда
— Який це тип тексту?
— Назвіть речення, які висловлюють повідомлення; питання; спонукання до дії. Який розділовий знак ви поставите в кінці таких речень?
Висновок. Відповідно до мети висловлювання речення поділяються на розповідні, питальні, спонукальні.
VI. Підсумок уроку
— Які ознаки має речення?
— Як правильно оформити речення за допомогою інтонації на письмі?
— З якої букви починаємо писати перше слово в реченні?
VII. Домашнє завдання
       С. 28, впр .51
І група – списати текст, розставити розділові знаки;
ІІ група – з виділеними словами скласти речення.


Тема: Види речень за метою висловлювання

Мета: розширити знання учнів про види речень за метою висловлювання; вчити правильно ставити розділові знаки в кінці речення; формувати навички правильного інтонування речень; розвивати вміння аналізувати, співставляти; виховувати любов до мови.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компе­тенції).
Обладнання: підручник, зошит, таблиця «Типи речень за метою  висловлювання»
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
  Діти — просто молодці
  Працюватимем старанно,
   Щоб почути у кінці
   Що у нашім 3-м класі
 Діти просто молодці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (с.28,впр.51)
1-2 учні зачитують складені тексти за темою «Для чого існують бібліотеки?»
  До якого типу текстів він належить? Чому? (Міркування учнів.)
2.  Гра «Перевір себе»
      (Визначення правильного твердження:
      - Речення – це кілька слів.
      - Речення – це словосполучення.
      - Речення – це зв’язані за змістом слова.
3. Гра «Розсипанка»
    ( Робота з деформованим текстом)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми пригадаємо, які бувають речення за метою висловлювання. Будемо вчитися правильно писати їх та вимовляти з правильною інтонацією, а також будемо вчитися правильно ставити розділові знаки в кінці речень.
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Робота за вправою 52 (с. 29)
— Прочитайте і відгадайте загадку.
— Поясніть, як ви розумієте значення слова борня.
— Спишіть загадку.
— Скільки речень у загадці?
— Про що вони повідомляють?
2. Вправа «Мікрофон»
— Доведіть, що за метою висловлювання речення, якими записана загадка, є розповідними.
3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 29)
— Які речення називаються розповідними?
— Який розділовий знак ставимо в кінці такого речення?
4. Робота в групах (с. 29, впр. 53)
— Прочитайте речення з відповідною інтонацією.
— Поясніть, як ви розумієте значення слова абонемент.
— Які це речення за метою висловлювання?
— Запишіть запитання і відповіді на них.
5. Звітування груп
6. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 29)
— Які речення називаються питальними?
— Який розділовий знак ставимо в кінці такого речення?
7. Фізкультхвилинка
8. Робота за вправою 54 (ст. 30)
— Прочитайте текст.
— Як слід читати книжку?
— Де можна знайти значення невідомих слів?
— Що слід знати, крім назви книги?
— Прочитайте речення, які спонукають до дії.
— Як називаються такі речення?
9. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 30)
10. Вибіркове списування
— Спишіть питальні речення з вправи 54.
— Випишіть виділене слово.
— Визначте в ньому кількість букв і звуків.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. Робота за таблицею на дошці
Типи речень за метою висловлювання
Розповідне
Питальне
Спонукальне
у реченні про когось або
про щось розповідають
у реченні про когось або
про щось запитують
у реченні когось спонукають до певної дії
 У кінці речення ставиться   крапка
у кінці речення ставиться знак питання
у кінці речення ставиться крапка або знак оклику
2. Творча робота
— Перебудуйте речення з розповідних на спонукальні.
Треба берегти кожну хвилину.
Діти шанують батька і неньку.
Мама попросила Оленку купити хліб.
VI. Підсумок уроку
— Які бувають речення за метою висловлювання?
— Яке речення називають розповідним? Питальним?
— Що виражає спонукальне речення? Наведіть приклади.
—Які розділові знаки ставимо в кінці розповідного, питального, спонукального речень?
VII. Домашнє завдання
        С. 30, вправа 55
- Спишіть спонукальні речення із вправи 54.

Тема: Речення окличні та неокличні

Мета: дати учням поняття  про окличні та неокличні речення; виробляти навички правильного інтонування речень відповідно до розділового знаку в кінці речення; вдосконалювати навички грамотного каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення; виховувати культуру писемного мовлення.
Тип уроку: комбінований (формування мовної компе­тенції).
Обладнання: підручник, зошит, ілюстрації із зображенням осені.
Хід  уроку
І. Організаційний момент
Попрацюємо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім 3-м класі
Діти — просто молодці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (с. 43, впр. 84)
— Прочитайте виразно кожне речення.
— Які це речення за метою висловлювання?
— До чого вони нас спонукають? .
2. Гра «Хто краще?»
— Прочитайте речення з відповідною інтонацією.
— Поставте у кінці кожного речення потрібний розділовий знак.
— Запишіть речення в зошити.
Хто черговий у класі...
Діти, не збирайте незнайомих грибів...
Соловейко співає веселу пісеньку...
• Фронтальна бесіда
— Що містить речення?
— Які бувають речення за метою висловлювання?
— Які розділові знаки ставимо в кінці розповідного речення? питального?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні ми дізнаємося, якими бувають речення за інтонацією, будемо вчитися правильно інтонувати їх та знаходити в тексті.
IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
VII.        Робота за вправою 57 (с. 31)
— Прочитайте і перекажіть текст.
— Спишіть текст.
— Прочитайте розповідні речення.
— Скільки в тексті питальних речень? Зачитайте їх.
— Прочитайте речення, після яких стоїть знак оклику, передаючи почуття захоплення, радості, здивування.
— Які з них спонукають до дії? (Оберігаймо природу!)
2. Пояснення вчителя. Ознайомлення з окличними реченнями
— Речення можуть виражати почуття того, хто говорить або пише. Вимовляються вони при цьому з особливою окличною інтонацією: Прекрасна моя українська земля!
Окличними можуть бути розповідні, питальні, спонукальні речення. У кінці таких речень ставиться знак оклику. В окличних реченнях можуть виражатися почуття радості, задоволення, захоплення, співчуття (до когось), смутку, незадоволення, обурення, суму, гніву, сорому, болю, страху, гордості, любові, вдячності, тривоги, ніжності, протесту, поваги.
— Прочитайте речення. Вимовте їх з окличною інтонацією.
Я слухаю голос природи. (Я слухаю голос природи!)
Хіба можна не чути голосу природи? (Хіба можна не чути голосу природи?!)
Слухайте голоси природи. (Слухайте голоси природи!)
3. Ознайомлення з теоретичним матеріалом (с. 31)
— Назвіть розповідні окличні речення з вправи 57. (Дуже рясно вродила горобина! А скільки шишок, жолудів, яблучок кисличок! Виросло багато грибів!)
— Назвіть питальне окличне речення з вправи 57. (Ну як не дивуватися мудрій природі?!)
Висновок.Окличними можуть бути розповідні, питальні та спонукальні речення.
4. Фізкультхвилинка
V. Узагальнення та систематизація знань
     1. Робота за вправою 58 (с. 31-32)
— Прочитайте виразно текст.
— З яких частин він складається?
— Доберіть до тексту заголовок.
     2. Вибіркове списування
— Випишіть окличні речення.
    3. Робота за вправою 59 (с. 32)
— Прочитайте текст мовчки, розставляючи розділові знаки.
— Прочитайте речення вголос відповідно до розділового знака в кінці.
     Інтонування окличних речень
— Прочитайте підкреслене речення так, щоб інтонаційно щоразу виділяти
інше слово.
Яка чудова рання осінь!
Яка чудова рання осінь!
Яка чудова рання осінь!
Яка чудова рання осінь!
4. Цікаво знати!
Розділові знаки в реченні існують в усіх мовах. Так ось, наприклад, в Іспанії знак оклику та знак питання ставляться не лише в кінці відповідних речень, а й на початку. Учителі вважають, що це допоможе учням відразу зрозуміти, з якою інтонацією слід читати речення. Причому на початку речення розділовий знак ставиться догори ногами, а в кінці речення — як зазвичай.
VI. Підсумок уроку
— Які бувають речення за метою висловлювання?
— Які бувають речення за інтонацією?
— Чи можна у мовленні обійтися без окличних речень? Чому?
VII. Домашнє завдання
С.32   вправа 60
Спишіть вправу 59, розставляючи розділові знаки – І група;
підкресліть окличні речення – ІІ група.
























Немає коментарів:

Дописати коментар